A derékfájdalom (=lumbágó) világszerte az egyik leggyakoribb mozgásszervi probléma, valamint ez az állapot vezeti „a betegségben eltöltött évek száma” szerinti listát.  A derékfájdalom kategóriáján belül egyik „alfaj” az isiász. Ez a kifejezés általában együtt fennálló tüneteket ír le, nem pedig egy konkrét állapotot, betegséget. Ugyanis hátterében több dolog rejtőzhet.

Az ülőideg (nervus ischiadicus:) a szervezetünk leghosszabb idege, végighalad a derekunktól a lábujjakig. Ez az ideg felel az alsó végtag izmainak beidegzéséért/ mozgatásáért, valamint a lábfej és az egész alsó lábszár bőréről származó érzések központi idegrendszerbe való továbbításáért.

 

ülőideg

Az isiász tünetei:

Az isiászfájdalom szinte bárhol jelentkezhet az idegpálya mentén. Különösen valószínű, hogy a deréktól a fenékig, valamint a comb és a vádli hátsó részén halad.

Egyeseknél megjelennek a neurológiai diszfunkciók is. Érzékelésbeli gond: zsibbadás, bizsergés, valamint motoros probléma: izomgyengeség is jelentkezik az alsó végtagban és a lábban. Előfordul olyan is, hogy a végtag egyik része fájdalmas lehet, míg egy másik része zsibbad.

A fájdalom az enyhe fájdalomtól az éles, égő fájdalomig terjedhet. Néha olyan érzés lehet, mint egy rándulás vagy áramütés. Rosszabb lehet köhögés vagy tüsszentés, illetve hosszú ideig tartó ülés közben. A probléma általában csak a test egyik oldalát érinti.

Néhány példa a megjelenő fájdalom típusaira:

  • Áramütésszerű, nyilalló fájdalom
  • Lüktető fájdalom
  • Állandó tompa fájdalom
  • Jön és megy a kellemetlen érzés
derékfájdalom

A nagymértékű fájdalom miatt a szervezet védekező mechanizmusai beindulnak, bizonyos izmaink reflexesen megfeszülnek. A tartós fájdalom miatt, ez a feszülés is tovább fennállhat. Az ilyen feszes és merev izmok a gerinc számára terhelést jelentenek, ami hasonló tüneteket generál, mint maga a kiváltó ok. Így emiatt egy ördögi körbe kerülhet a páciens.

Mitől alakul ki az isiász?

Az isiász akkor jelentkezik, amikor az isiászideg (=ülőideg) nyomás alá kerül és/vagy irritálja valami.

Az ezt kiváltó ok lehet:

Porckorongsérv:

Az ideggyököt nyomó porckorongsérv az isiász leggyakoribb oka, az esetek mintegy 90%-ában jelen van, különösen igaz ez az 50 év alattiakra. Ilyen esetben a fájdalom jellemzően előrehajláskor vagy üléskor fokozódik, fekvéskor vagy járáskor pedig csökken.

Gerinccsatorna szűkület:

Ez egy olyan állapot, amelyben a gerinccsatorna, vagyis az a tér, amelyen keresztül a gerincvelő halad, beszűkül és összenyomja a gerincvelőt vagy az isiászideg gyökeit. Ezt a szűkületet okozhatja csontsarkantyú (osteophyta), csigolyaelcsúszás (spondylolisthesis), vagy gyulladás, amely csökkenti a gerincvelő számára rendelkezésre álló teret, így beszorítja és irritálja a gerincvelőből származó idegeket. Ez a leggyakoribb ok 50 éves kor után. A szűkület miatti isiászfájdalmat

leggyakrabban a hosszabb ideig tartó állás, járás vagy ülés váltja ki, és csökken, ha előre hajolunk. Súlyos esetekben azonban a fájdalom bármilyen testhelyzet vagy tevékenység során jelentkezhet.

A fájdalom leggyakrabban pihenéssel enyhül.

Piriformis-szindróma

Amikor a m. piriformis -vagyis a nagy farizom alatt található körteképű izmunk- megrövidül vagy feszessé válik, megvastagszik trauma vagy túlhasználat miatt, feltételezhető, hogy ez az isiászideg kompresszióját okozza. Az emberek 17%-ánál az isiászideg nem alatta, hanem a piriformis izmon keresztül fut. Így náluk kifejezetten fenn áll a piriformis sy. kockázata.

 

piriformis szindróma

A köznyelvben a piriformis-szindrómát “tárca isiásznak” nevezik, mivel a hátsó csípő zsebben hordott tárca összenyomja a farizmokat és az isiászideget, amikor viselője leül. A piriformis-szindróma gyanítható az isiász okaként, ha az isiászideghez vezető gerincvelői ideggyökök normálisak, és nem látható porckorongsérv.  Sokszor a gyógytornász által végzett állapotfelmérés során is kiderült, hogy az isiász oka a piriformis izom érintettsége.

  • A hátsó csípő zsebben hordott tárca összenyomja a farizmokat és az isiászideget, amikor viselője leül.

Endometriózis

Az isiász endometriózis, más néven katameniális vagy ciklikus isiász olyan isiász, amelynek oka endometriózis. Előfordulása ismeretlen. A diagnózist általában MRI vagy CT segítségével állítják fel. Ennek kezeléséhez mindenképpen egy endometriózisra specializálódott nőgyógyász szakorvost kell felkeresni.

Várandósság

A várandós nőknél is előfordulhat isiász, általában a legutolsó trimeszterben, amikor a magzat súlya összenyomja az ideget. Ez közvetlenül nem jelent veszélyt sem az anyára, sem pedig a magzatra. Azonban közvetetten igen, ugyanis a lábgyengeség, bizsergés és az érzészavar miatt előfordulhat egyensúlyvesztés és elesés.

  • Ritka esetekben egy fertőzés vagy daganat is nyomást gyakorolhat az idegre, vagy például a cukorbetegség is károsíthatja az ideget.

Kockázati tényezők:

  • életkor:az ülőideg gyulladás leggyakoribb oka a gerinc korral összefüggő elváltozásai (pl: porckorong kiboltosulás, csigolyákon található csőrképcsődés)
  • elhízás:a nagy testtömeg miatt sokkal nagyobb terhelés éri a gerincet.
  • bizonyos foglalkozások/hobbik: a gerincet terhelés melletti csavaró, nehéz terheket cipelő vagy hosszú ideig gépjárművet vezető munka szerepet játszhat az isiász kialakulásában.
  • Tartós ülőmunka: a sokat ülő vagy keveset mozgó embereknél nagyobb valószínűséggel alakul ki isiász, mint az aktív embereknél.
  • A gerinc folyamatos egyoldalú terhelése
  • Cukorbetegség:  Ez a betegség, ahol megnövekedett a vérben lévő cukorszint, növeli az idegkárosodás kockázatát.

Hogyan tudjuk megelőzni?

Ezt a kórállapotot nem mindig lehet megelőzni, valamint vissza-vissza térhet a probléma. Azonban a kiváltó okok megszüntetésével csökkenteni lehet a betegség kialakulását/ súlyosságát.

  • rendszeres torna, megfelelő törzsizom erősítés
    • ennek köszönhetően a törzsizomzat le tudja venni a terhet a gerincről, és megtámogatja annak működését a nehezebb feladatok (emelések, pakolások) alatt
  • helyes ülés
  • gerincet kímélő/ helyesen terhelő életmód kialakítása
    • például ha nehezebbet kell emelni, próbáljuk minél inkább alsó végtagokat használva (guggolással) megemelni
    • a nehéz tárgyakat tartsuk minél közelebb a törzsünkhöz

Ide kattintva olvashatja a cikk folytatását.

Feliratkozás

Iratkozz fel hírleveleinkre:

*Az adatlap kitöltésével elfogadja az adatkezelési tájékoztatót

fb-share-icon

VÁR RÁD EGY INGYENES GYAKORLATSOR

X