Síelést tervez a télre, de már évek óta nem vette elő a léceket?

A síelés/snowboardozás egy elég komoly fizikai terheléssel járó sport, így nem kérdés, hogy erre a mozgásformára is (csak úgy, mint a többire) komoly felkészülés szükséges.

Cikkünkben a síbalesetek megelőzéséhez adunk pár tippet.

Sajnos a legtöbben úgy mennek síelni, hogy a mozgásszegény életmód ellenére, semmilyen felkészülést nem végeznek előtte. Emiatt a testük sajnos nincsen kellően felkészülve (sem az izom-, sem pedig az idegrendszer) erre a sok kihívást jelentő sportra.

A síelés rendkívül nagy erőt, állóképességet, koordinációt és egyensúlyt követel meg.

Egyenetlen felszínen, folyamatos irányváltásokkal lecsúszni, úgy, hogy a körülöttünk lévőkre is figyeljünk, nem kis kihívás.

Nagy szerepet vállal a térd körüli izmok edzettsége, ereje és kontrollja az ízület védelmében. Sokszor ezek a hétköznapi mozgásaink során is hiányoznak, így hogyan várhatnánk el a testünktől, hogy sportolás során is minden tökéletesen helytálljon? Bizony fel kell készítenünk a neuromuszkuláris rendszert (ideg-izomrendszert), hogy automatikussá váljanak a megfelelő reakciók extrém körülmények között is.

A sérülésmentes síeléshez szükséges:

–  A megfelelő, helyes sítudás (hogyan kell helyesen rogyasztani a térdeket, karokat mikor, hol kell tartani, stb.)

– A síelést megelőző felkészülés magába foglalja az ízületeink, izmaink, és egyensúlyérzékünk megfelelő tréningezését. Továbbá megfelelő állóképességgel kell rendelkezünk, hogy bírjuk az egész napos terhelést.

Pihenés: Ha elfáradt a sport közben, akkor pihenjen. Sérülések gyakrabban fordulnak elő, ha a síelők fáradtak.

síelés

A síelés és síbalesetek közben elszenvedhető sérülések:

A leggyakoribb síelési sérülések az alsó végtagot érik. Ezek közül is a térdízületet érintő sérülések vezetik a listát a leggyakoribb károsodások között, melyeket a lesiklások során szerezhetünk. Legyen szó síelésről vagy snowboardozásról. A kioldható kötések bevezetése az elmúlt 30 évben 90%-kal csökkentette a lábtörések arányát, de a térdsérülések száma egyre nő, és az összes síelési sérülés mintegy 30%-át teszik ki. A térd a síelés során megsérülhet a túlterhelés, a nem megfelelő technika vagy a kellemetlen esés miatt.

Ez valószínűleg részben annak köszönhető, hogy a boka biomechanikája megváltozik a sícipő merevsége miatt, hisz az teljesen rögzíti a bokákat. Így a bokák maximális védelem alatt állnak, ezért a következő ízületre – a térdre – a sílécek sokkal nagyobb erőt és nyomatékot tudnak kifejteni, mint amit ez az ízület el tudna viselni.

Normál esetben a térdízület képletei csak bizonyos irányokban engedik a térdízületet mozogni. Ha ezektől a normális irányú és mértékű mozgásoktól eltérő irányú vagy nagyságú mozgást hoznának létre a térdre ható erők, akkor valamelyik szalag és/vagy porc sérülni fog.

Az egyik leggyakrabban érintett képlet a belső oldalszalag (MCL), amely általában műtét nélkül kezelhető. A síelés során az MCL gyakran akkor szakad el, amikor a sílécek hegyei hókotró helyzetben (a lassú vagy megálló helyzetben) egymás felé mutatnak, és a síelő leesik a lejtőn.

Az MCL-szakadások gyakoribbak a kezdő és középhaladó síelők, mint a haladó és az elit síelők körében.

A másik leggyakoribb sérülés az elülső keresztszalag szakadás (ACL). Tekintettel eme térdszalag fontosságára a térd funkcionális stabilitása szempontjából, az elülső keresztszalagszakadás gyakran műtétet igényel. Az ACL-szakadások gyakoriak a sportban, de a legtöbbjük “nem érintkezésből eredő” = „non-kontakt” sérülések eredménye.

A síelők leggyakrabban kétféleképpen szakítják el az ACL-t:

Rosszul kivitelezett ugrásokkal: Amikor a síelők úgy érkeznek le egy ugrásból, hogy a súlyuk hátra van helyezve, így a bakancs hátsó része a vádlira nyomódik, a landolásból származó erő elszakíthatja az elülső keresztszalagot. A sérülés elkerülésének legjobb módja, ha megtanulunk biztonságosan, a testsúlyunkat előre-középre helyezve érkezni. Szakember mellett megtanulni a helyes ugrásokat, egyszerűbb ugrásokkal kezdve, és fokozatosan haladva a nehezebb ugrások felé.

A “fantomláb” jelenség gyakran akkor fordul elő, amikor a síelők megpróbálnak felállni azért, hogy megakadályozzák az elesést. Ahogy a síelő csúszik le, minden súlya az egyik síléc külső oldalára kerül, és a karok és a törzs elfordulnak ehhez a lábhoz képest. Amikor egy síelő ilyen helyzetben elesik, gyakran ACL-sérülés a következmény. Úgy kerülheti el ezt a helyzetet, hogy soha nem próbál felállni esés közben, inkább hagyja, hogy elessen. Ennek a módszernek is a megfelelő síoktatás részének kell lennie. Hiszen mindenek előtt meg kell tanulni helyesen esni, mielőtt valaki pályára menne.

Ezek mellett a meniscus sérüléseket is meg kell említeni, ugyanis ez a sérülés a kezdő/hobbi síelőket érinti a térd nem megfelelő helyzete és a síeléshez nem (vagy nem megfelelően) kondicionált izmok túlzott igénybevétele miatt. Az idősebb síelőket is érintheti, mivel idővel a térdízület képletei már kevésbé rugalmasak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kisebb erő szükséges a sérülésükhöz. A síelők akkor is nagyobb valószínűséggel szenvednek ilyen jellegű sérülést, ha korábban már volt térdsérülésük.

Ha túl élesen kicsavarodik a térdünk. A bokánk rögzítve van, enyhén hajlítva van a térdünk és teljes testsúllyal ránehezedünk. Ha ebben a pozícióban éri a csavaró hatás (pl. elesés), a porc beszorulhat a combcsont és a sípcsont közé.

Ez a sérülés a kezdő síelőket érinti a térd rossz helyzete és a síeléshez nem kondicionált izmok túlzott igénybevétele miatt. Az idősebb síelőket is érintheti, mivel idővel a térdek kevésbé rugalmasak, ami azt jelenti, hogy kisebb erő szükséges a sérülésükhöz, így sérülékenyebbé válnak. A síelők akkor is nagyobb valószínűséggel szenvednek ilyen jellegű sérülést, ha korábban már volt térdsérülésük.

Készüljön fel megfelelően a téli kikapcsolódásra és keressen fel egy szakembert, aki segíteni tud Önnek, hogy a sípályáról jó élményekkel, sérülés nélkül térhessen haza!

Feliratkozás

Iratkozz fel hírleveleinkre:

*Az adatlap kitöltésével elfogadja az adatkezelési tájékoztatót

fb-share-icon

Rendeld meg az otthoni gyógytorna gyakorlatot most 20% kedvezménnyel

X