A gerincünk egyik legérzékenyebb területe a nyaki szakasz. A legtöbben éreztük már, hogy milyen könnyen “el tudjuk aludni”. Gyakorlatilag az egész napunkra rá tudja a nyomni a bélyegét a nyakfájdalom, valamint ennek a szakasznak a mozgásbeszűkülése.

Nézzük meg, hogy a mindennapi tevékenységeink során mi a leggyakoribb hatás, amit a nyakunknak el kell szenvednie!

A mai felgyorsult világban szinte mindenki a digitális eszközeivel a kezében éli az életét. Tömegközlekedés közben, a váróban, otthon lefekvés előtt… – és még sorolhatnám-, az emberek nagyrésze telefonozik/tabletezik.

Nézzük meg, hogy ennek a gyakori tevékenységnek milyen hatása van a nyaki szakaszra!

A nyak és a fej normál állásánál a fülünk a vállcsúcsunk felett kell, hogy legyen. Telefonozás közben, az esetek 99%-ban előre hajtjuk a fejünket – tehát előre helyezett fejtartásunk van -, a fej előrébb kerül a fiziológiás helyzetéhez képest, ebből pedig számtalan probléma származik, melyekre nem is gondolnánk.

Ezzel a tartással összefüggésben szép lassan kellemetlenségek alakulhatnak ki mind a háti gerincen és a mellkason, valamint a vállöv-vállízületben is, de cikkünk most csak a nyaki szakaszt érintő változásokra tér ki.

nyak,fejtartás

A fenti egyszerűsített modellen is látszik, hogy az alap fizikai tényezők úgy változnak meg (megnő az erőkar, hisz a fejünk középpontja messzebb kerül a gerincünk tengelyétől), hogy a fejünk súlyának többszöröse terhelődik az elgyengült nyaki szakaszra.

Miért gyengült ez a terület?

A panaszok nem azonnal, hanem akár évekkel később jelentkezhetnek, ugyanis hosszútávon a nyak “beadja a törölközőt” és adaptálódik a kóros mintához. Ilyenkor mind a felületes-, mind pedig a mély nyakizmok harmonikus egyensúlya megbomlik, ezáltal jóval nagyobb teher nehezedik a csigolyákra és a köztük lévő porckorongra és egyéb lágyszöveti képletekre.

A porckorongokat a fiziológiásnál nagyobb kompressziós erő éri, kórosan terhelődnek. Ez, az évek során hozzájárul a porckorong kiboltosulásához, majd pedig sérvesedni kezdhet ez a terület. Emellett az izmok, amik alkalmazkodnak a megváltozott terheléshez, feszessé, gyengévé válnak, megváltozik az anyagcseréjük, a környéken futó erek, idegek is egy kóros környezetbe kerülnek. Ezzel fájdalmat, mozgásbeszűkülést és egyéb funkcióbeli panaszokat okozva. Sokszor olyan további problémák forrásának is ezt a tartást tudhatjuk be (szédülés, fejfájás, fülzúgás, figyelem- és koncentrációs probléma), amikre nem is gondolnánk.

Mozgásterapeutaként, ha a szívünkre hallgatnánk, legszívesebben azt javasolnánk, hogy ne vegye kezébe az ilyen eszközöket, viszont tudjuk, hogy ez senkinek sem lenne egy betartható javaslat.

  • teknősbéka nyak
    Telefonozás közben, az esetek 99%-ban előre hajtjuk a fejünket

A gyakorlati példák azt mutatják, hogy a mozgásterápia abszolút hasznos az előrehelyezett  fejtartás miatti kellemetlenségek kezelésében.

Így keressenek bátran minket, ahol segítünk beilleszteni a mindennapjába a szükséges és egyénre szabott gyakorlatokat, és máris hatékonyabban tud védekezni a nap, mint nap fellépő ártalmak ellen.

Komplex szemléletű szakemberekként azt gondoljuk, hogy a problémát a probléma forrásánál kell kiiktatni, és a több éves kóros mozgásmintát nem lehet csak a heti pár tornaalkalommal tejesen megváltoztatni,

így mindenképpen javasoljuk, hogy figyeljen oda mindennapjai során, hogy a monitorok, képernyők azok úgy helyezkedjenek el, hogy a nyakunkat ne kényszerítsük ebbe az előrehelyezett fejtartásba.

Hogyha kezeltük a probléma forrását, és még segítségül hívjuk a mozgást, ezen belül is a gyógytornát, ahol mintegy korrigálás képpen ellen dolgozhatunk a napközben a nyakunkat ért helytelen terhelésnek, pár hét alatt drasztikus javulásnak lehetünk tanúi. Sokkal szabadabbá válik a nyak és a felső végtagok mozgása, nem okoz majd gondot a több ideig egy helyre koncentrálás, valamint fájdalom és panaszmentessé vállnak mindennapjai.

fb-share-icon

Rendeld meg az otthoni gyógytorna gyakorlatot most 20% kedvezménnyel

X